Opakowanie ma ogromny wpływ na to, jakie będzie pierwsze wrażenie klienta sklepu internetowego. Szanse na wzbudzenie w nim pozytywnych odczuć są tym większe, im lepiej prezentuje się pudełko. Dotyczy to przede wszystkim jakości naniesionych na niego nadruków.
Bez względu na to, czy chodzi o opakowania produktowe, czy też kartony przeznaczone do wysyłki zamówień ze sklepu internetowego, ich estetyka jest równie ważna, co wytrzymałość. Zależy ona przede wszystkim od nadruku – jego projektu oraz techniki naniesienia. Ten drugi aspekt ma znaczenie między innymi ze względu na trwałość, możliwość nadrukowania na różne powierzchnie oraz wygląd. Jakie metody nanoszenia nadruków na pudełka kartonowe stosuje dziś branża opakowaniowa?
Metody nanoszenia nadruków na pudełka kartonowe
Nadruki na kartony wysyłkowe lub opakowaniowe można nanieść wieloma sposobami. Obecnie największe znaczenie mają trzy metody:
- druk fleksograficzny: opiera się na pokryciu powierzchni pudełka warstwą specjalnej, kolorowej folii. Cały proces odbywa się maszynowo, przy użyciu plotera połączonego z programem graficznym i precyzyjnie wycinającego dany wzór. Następnie folia jest łączona z kartonem metodą termiczną (termotransfer);
- druk offsetowy (inaczej druk pośredni): polega na przeniesieniu obrazu z aluminiowej matrycy na karton za pomocą walcowego cylindra pokrytego warstwą gumy. W druku kolorowym wykorzystuje się cztery cylindry, z których każdy jest odpowiedzialny za inny kolor bazowy z palety CMYK – cyjan, magentę, żółty oraz czarny;
- druk wklęsły: wykorzystuje specjalne matryce z wklęsłymi obszarami, w których zbiera się farba, nanoszona następnie na karton;
Druk offsetowy, wklęsły czy fleksograficzny – co wybrać?
Każda z opisanych metod ma zarówno wady, jak i zalety, sprawiające, że sprawdzają się w nieco innych zastosowaniach. Druku fleksograficznego można użyć nawet, jeśli pudełka do wysyłki (sprawdź ofertę na https://e-hurtownia-opakowan.pl/kartony-c17) mają nieregularne kształty i powierzchnie. Jest jednak stosunkowo drogi, co czyni go korzystnym rozwiązaniem tylko, jeśli zlecamy wydruk niewielkiej ilości opakowań.
Zupełnie inaczej ta kwestia wygląda w przypadku druku offsetowego, który jest opłacalny zwłaszcza w przypadku dużych partii. Pozwala też na osiągnięcie wysokiej jakości wydruków (nawet na dużych płaszczyznach). Druk wklęsły wymaga natomiast czasochłonnego przygotowania matrycy – jest więc zbyt drogi dla jednorazowych zleceń. Jeżeli jednak dany wzór zamierzamy drukować wielokrotnie, ze względu na dużą trwałość formy okaże się on najlepszym wyborem.