haspro.pl

haspro – dom, zdrowie, internet

4 typy osobowości
Lifestyle

4 typy osobowości w pracy

Osobowość człowieka to zespół cech, który wpływa na podejmowane zachowania i aktywności. Mówi się, że osobowość kształtuje się już od wczesnego dzieciństwa, przez okres adolescencji. O w pełni ukształtowanej osobowości możemy mówić w przypadku ludzi młodych, około 20 roku życia. Temat osobowości interesuje nie tylko osoby związane ze zdrowiem psychicznym, ale również z biznesem. Dlaczego? Ponieważ pewne cechy osobowości mogą przyczyniać się do tego, że ludzie będą efektywnie i sprawnie działać w pracy.

4 typy osobowości

W zależności od koncepcji teoretycznej, na której się opieramy, możemy mówić o różnych typach osobowości czy temperamentu. Korzystając z wiedzy popularnej, bardzo często możemy przeczytać na przykład o cholerykach, flegmatykach, sangwinikach oraz melancholikach. Niektórzy nazywają to typami osobowości, inni zwracają większą uwagę na to, że to typy temperamentu. Określenia te odnoszą się do tego, jak ludzie reagują, działają pod presją czasu i z dużym natężeniem zadań, które mogą być dla nich obciążające. Odnoszą się one również do budowania relacji w pracy, między innymi ze współpracownikami oraz przełożonymi. Tak naprawdę każdy z typów osobowości cechuje się czymś pozytywnym, co może pomagać w realizowaniu obowiązków zawodowych, jak też pewnymi tendencjami czy cechami negatywnymi, które utrudniają. Przykładowo choleryk może być pełen energii i pasji do działania, ale w relacjach towarzyskich jego cechy osobowości sprawiają, że bywa trudny i generuje sporo konfliktów.

Jak poznać swój typ osobowości?

Sporo osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób mogą poznać swój typ osobowości. Po pierwsze mogą zwrócić się do psychologa, aby wykonał badanie psychologiczne z wykorzystaniem testów. To właśnie jeden ze sposobów na to, aby odkryć swój typ osobowości czy też temperamentu. Dlaczego warto to zrobić? Między innymi po to, aby lepiej zrozumieć swoje zachowanie i funkcjonowanie w wielu różnych sytuacjach. Znając swoją osobowość można bowiem bardziej świadomie kierować własnymi decyzjami. Można też świadomie wybierać dla siebie pracę, która będzie dobrze korespondować z cechami osobowości, sprawiając, że pojawi się sporo zadowolenia i satysfakcji. Duże znaczenie ma między innymi ilość obowiązków, poziom decyzyjności, presja czasu, pod którą się pracuje. Niektóre osoby zwyczajnie nie mogą funkcjonować w takim trybie, ponieważ łączy się to dla nich ze zbyt dużymi kosztami psychologicznymi. Inne w sytuacjach dużego napięcia, presji czasu i stresu czują się jak ryba w wodzie. Znając własne ograniczenia oraz mocne strony można podejmować świadome decyzje.

Przeczytaj więcej na lineout.pl